Over TMC

Over TMC v.z.w.

Mogen wij ons even voorstellen ? Taxandria Modelvliegclub, of TMC, is een vereniging van luchtvaart-fanaten, die hun passie voor de luchtvaart uitleven in modellen. Dat wil zeggen: wij bouwen vliegtuigen na op schaal, maar voorzien die van een motor (of een vorm van aandrijving) en een radio besturing, zodat we ze echt kunnen laten vliegen.

TMC Ravels

ONS BESTUUR

CLUBGESCHIEDENIS

TMC werd in 1967 opgericht. Na een aantal omzwervingen heeft de club zich uiteindelijk in 1978 gevestigd op een weiland in Ravels-Eel. Sinds 1994 is TMC een VZW. Wij zijn lid van de VML (Vereniging voor Modelluchtvaartsport) die op zijn beurt is aangesloten bij de BML (Belgische Modelluchtvaart Liga). ). BML is lid van de Koninklijke Belgische Aeroclub (K.B.A.C) en die is dan weer lid van de FAI (Fédération Aéronautique Internationale).

WAT DOEN WIJ?

TMC-leden bouwen hun vliegtuigen zelf. Soms van een bouw-kit dat in meer of mindere mate reeds voorbereid is. Sommigen bouwen van een eigen plan en volgen een idee dat ze hebben of bouwen een echt vliegtuig na. De meeste vliegtuigen hebben tegenwoordig een borstelloze electromotor. Sommige hebben een verbrandingsmotor, die op methanol of benzine draait. Andere hebben geen motor, nl. zwevers. Zij worden door een ander vliegtuig naar boven gebracht of met een lier.


Er zijn kleine vliegtuigen van enkel honderden grammen tot eerder grote, die tot  25 kg of meer kunnen wegen. De spanwijdte kan varieren van 50 cm tot 4 meter. Ze worden allemaal bestuurd door minstens een hoogte en een richtingsroer, maar meestal ook rolroeren.

Het brein van het modelvliegtuig is de radioapparatuur. Die bestaat uit een zender, die door de piloot wordt bediend, en een ontvanger in het vliegtuig, die de signalen van de zender omzet in commando’s voor de servo’s die de verschillende roeren aansturen.


Wanneer alles correct gebouwd en getest is, tankt een modelvlieger zijn vliegtuig vol of plaatst een baterij, controleert of alles juist werkt, plaatst zijn toestel op de startbaan in de wind, geeft langzaam- aan vol gas, houdt het vliegtuig recht op de baan en geeft dan wanneer het voldoende snelheid heeft, een beetje “up”. Het vliegtuig wint hoogte en maakt dan een linker of rechter bocht, om binnen het gezichtsveld van de piloot te blijven. Een geoefende plioot zal dan wat figuren vliegen of een bepaalde opdracht uitvoeren, wanneer het om een wedstrijd gaat. Na ongeveer 10 minuten is het tijd om te landen, steeds na eerst een rechthoekig circuit rond het terrein gevlogen te hebben. Het toestel wordt op de landingsbaan aangestuurd, gas terug genomen en voorzichtig neergezet.

Alle piloten moeten een brevet halen vooraleer ze alleen mogen vliegen. Nieuwelingen leren vliegen met een instructeur. Van zodra deze vindt dat de leerling-piloot klaar is, zal hij de leerling een proef laten afleggen voor een examinator. Wanneer hij hierin slaagt, wordt hij solo verklaard en krijgt zijn brevet, maar zal nog een tijd door de monitor gevolgd worden. Alle leden moeten zich akkoord verklaren met het Reglement van Interne Orde.

 


Als de hobby je interessert, kom dan eens kijken op ons vliegveld. Op een zondagnamiddag is er altijd iemand van het bestuur aanwezig om je de nodige uitleg te geven.